dimecres, 30 d’abril del 2008

PAC 2.3 AMPLIACIÓ DE L'ARGUMENTACIÓ GRÀFICA

El consultor va proposar a l’iniciar-se el debat un seguit de fils de conversa a desenvolupar a llarg de les sessions que es realitzés el debat, nosaltres havíem de formular unes premisses, unes argumentacions i unes conclusions del fil que volíem desenvolupar; calia realitzar tres intervencions més una intervenció gràfica.

Llegint les aportacions dels altres companys de l’aula realment construeixes aprenentatge, no només en el fil que participaves sinó en tots aquells que ens eren atractius o ens suscitaven curiositat. Naturalment que es crea coneixement compartit, ja que el treball de manera compartida ofereix coneixement significatiu, s’intercanvia informació, experiències basades en la col·laboració i la mediació humana o sigui dels companys, en aquest cas del debat, amb el suport de la tecnologia.

En el fil que he triat per realitzar aquesta miniactivitat ha estat La transversalitat de les TIC en l’educació, en la representació gràfica del fil hi va haver coincidència de premisses, van indicar , per exemple que, les TIC és un recurs que pot donar lloc a la motivació dels alumnes i a partir d’aquí es pot aconseguir que l’aprenentatge sigui significatiu i motivador, l’ús de les TIC en les diverses àrees curriculars construeixen coneixement. Les justificacions també presenten semblances en les idees plantejades, ja que es posen de manifest que les TIC formen part del nostre dia a dia i l’educació no pot tancar els ulls davant d’aquest fenomen, per tant s’ha d’actualitzar i donar resposta i millorar la pràctica docent, les TIC són també un mitjà que faciliten l’accés i la creació de coneixement i no solament com a objecte d’estudi en elles mateixes, perquè les TIC són un nou llenguatge de transmetre coneixement i cal utilitzar-les les diferents àrees del currículum i perquè des de la LOE es contempla la incorporació de les TIC com a competència curricular dins de l’aula. En les conclusions podem trobar la síntesi o la reafirmació de la tesi argumentada pels companys i veiem conclusions que indiquen que cal un enfocament transversal de les TIC, per tal que estiguin amb total o plena harmonia i coherència amb la nostra societat actual, d’aquesta manera garantirem i afavorirem la funció integral de l’educació i per potenciar la transversalitat de les TIC cal dotar als centres amb TIC i alfabetitzar el professorat en l’ús d’aquestes. Veiem excepcions, en el fet que les administracions no dotin de recursos materials la comunitat educativa a més formar als docents per poder portar-la a terme i en el fet que és necessari una canvi de mentalitat en la majoria de membres de la comunitat educativa., i els alumnes ja estan en contacte amb les TIC però no sempre en saben fer un bon ús.

El moderador en aquest fil només va marcar els missatges més significatius, fet que va ajudar-nos a guiar les següents intervencions i ens va marcar una mica el camí, orientant cap a on havíem de guiar la nostra atenció per aconseguir l’aprenentatge significatiu del fil treballat i cap a on havíem d’orientar la nostra intervenció sinó la havíem realitzada, també va eliminar els missatges que no eren els correctes, indicant-li a la persona corresponent com havia de refer la seva intervenció. En resum el moderador va orientar el treball.

Els diferents elements en que està organitzat el campus ens ha facilitat la tasca de recerca, d’organització, d’estructuració de la informació. Tant a l’hora de donar-la com de rebre-la. Els diferents elements que el configuren són unes peces fonamentals en l’engranatge del campus, les banderetes ens indiquen els missatges nous que no hem llegit, les diferents carpetes ens indiquen els diversos fils de conversa, les boles la rellevància del missatge, les fotos dels membres de l’aula t’ajuden a personalitzar els missatges i els currículums dels membres de la UOC, t’apropen la persona, te la situa geogràficament, intel·lectualment, laboralment.

El fet que els debats no puguin ser presencials, li resten espontaneïtat a aquests, però es guanya en reflexió i anàlisi dels fils a discutir o polemitzar i penso que els resultats són més profunds pels estudiants.

El c-map és una eina útils per estructurar el coneixement i poder donar li un major significat als conceptes treballats. Em permeten visualitzar conceptes i les seves relacions d’una manera més entenedora.

L’argumentació és una habilitat cognitiva essencial de les persones. Una argumentació consta d’uns fets i d’unes conclusions. En el debat s’ha fet sevir el model d’argumentació de Toulmin, uns fets justificats i recolçats per observacions o per opinions ens permeten arribar a unes conclusions i que té algunes excepcions o punts dèbils.

Els altres CSCA (Computer Supported Collaborative Argumentation) exposats en el mòdul 2, bloc 4 recolzen el desenvolupament de l’argumentació i la revisió usant un entorn informàtic, es caracteritzen per la presència d’unes hipòtesis que s’han de contrastar i així poder realitzar l’argumentació.

Convince me és un programa per ajudar a estructurar, reestructurar i avaluar els coneixements.

Sensemaker es va dissenyar per augmentar la pressa de decisions humanes.

Belvedere es basa en la construcció de diagrames de investigació i representacions gràfiques de les idees pròpies i proporciona múltiples punts de vista de representacions.

El debat i els cmap tenen nombroses coincidències amb els programes anteriorment i breument explicats, ja que també són unes eines que ens ajuden en la pressa de decisions, a estructurar, reestructurar i avaluar els coneixements i el cmap ens va ajudar a visualitzar conceptes i les seves relacions. Ens permet estructurar els coneixements treballats.